Teman Seakidah Anda

Saturday, August 29, 2009

KITA HANYALAH MANUSIA BIASA

Bismillahirrahmanirrahim...

Kesyukuran kita pnjtkan pd tuhan pencipta langit, kerana kita diletakkan olehnya di dlm bulan yg ckup mulia, penuh keberkatan, keistimewaan dan plbgai lgi manfaatnya yg blh dikutip iaitu bulan Ramadhan..Kudrat utk menulis ini bknlh suatu yg mudah tanpa iradah Allah SWT tetapi aku menulis bukan krn nama..

Secara zahirnya, walaupun ada golongn kulit putih dan kulit hitam tetapi mereka pun tetap sama sperti kita diciptakn oleh Allah utk tujuan yg sama, malah mempunyai tuhan yg sma..Apa yg lebih mulia di sisi Allah adalh org yg lebih taQwanya..

Walaupun terciptanya langit, bumi, atmosfera, kejadian siang dan malam serta plbgai lagi kejadian, itulah hakikatnya setiap kejadian itu ada penciptaan..Siapa yg menciptakn?siapa yg mencipta manusia drp tanah?..Allah itulh yg mnciptakn segala-galanya...Apakah kamu tidak Berfikir?..

Di dlm al-Quran, Allah kerap bersumpah dgn nama ciptaan makhluknya, demi langit, demi bumi, demi gugusan bintang dan sbgainya menandakn alamat bahawa dia yg mampu menciptakan segala2nya, dan tidak ada suatu kuasa pun yg mampu menandingi kekuatannya..tetapi bagi manusia tidak mungkin boleh bersumpah selain dri Allah iaitu bersumpah dgn makhluk ciptaannya krn mnusia itu tidak mampu menciptakn sesuatu...

Fir'aun?..saya rasa semua org mengenali..Jika fir'aun terkenal dgn kenakalannya beromong ksong merajai dunia serta mampu menciptakn sesuatu dan berkuasa atas sglanya tetapi hakikatnya berteduh di bawah langit Allah dan berdiri tegak atas bumiNya..Pada akhirnya, maut ditelan dek laut merah..Itulah insan yg lupakn diri spt kacang lupakn kulit..

Kita sbgai manusia hakikatnya diciptakn drp tanah. Kemudian Allah SWT memberi roh ke atas setiap dri, kita mampu berjalan, berkomunikasi, makan, minum, bermuamalat, berpolitik dan sbgnya. Ini kerja siapa kalau bukan Allah yg mnjdikn sglanya..Kehidupn itu hnyalah isti'arah (pinjaman) dri Allah..seperti PTPTN, hakikatnya ia sebuah pinjaman di kemudian hari perlu dilangsaikn hutang..

Manusia itu tercipta dlm keadaan mulia, diciptakn sebaik2 kejadian. Ini bermakna manusia itu semuanya cantik, hensem, kemas selari dgn kehendak Islam yg menekankn kebersihan, kekemasan sbg amln tetapi manusia itulah yg menconteng arang di muka sendri sehingga membwa dri ke arah kebinasaan, kekotorn dan kerosakn mlahan mrk akn lbih truk dri binatang apabila tidak mnggunakan akal dgn sebaiknya.Sebaliknya, manusia akan bertmbah cantik dengan dihiasi bunga2 akhlak dan ditopupkn dgn amal soleh.

Manusia akan mulia dan berkualiti sekiranya meltakkn sesuatu pd temptnya..Maka, jadilah kita manusia yg dipndang oleh Allah walaupun tidak dipndang oleh manusia..Wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment