Teman Seakidah Anda

Wednesday, December 24, 2008

Insiden Bush dibaling kasut


Baru-baru ini kita dikejutkan dengan satu berita yang cukup menggemparkan masyarakat dunia iaitu berita mengenai seorang wartawan Iraq bernama Muntazer al-Zaidi kerana telah melontar sepasang kasut ke arah Bush ketika mana beliau berucap sempena sidang media berlangsung di Iraq.

“Inilah ucapan selamat tinggal untuk anda, anjing”. Kata Zaidi Muntazer sambil membaling kasut ke arah Bush yang dengan mahir dan cekap dapat mengelaknya.

Inilah insiden yang menggambarkan kekecohan yang berlaku sempena sidang media bersama Bush dengan Perdana Menteri Nuri al-Maliki di Iraq. Berita tentang insiden memalukan ini telah tersebar luas dengan pantasnya. Sikap berani yang ditunjukkan oleh Muntazer itu patut dipuji atas dasar gambaran keberanian dan sikap berhati kemanusiaan dengan apa yang telah dilakukan oleh tangan-tangan jahat berlatarbelakangkan Bush. Di sini penulis yakin, dengan insiden yang berlaku sudah cukup menconteng arang di muka Bush selaku manusia bertopengkan kasut. Apa bezanya Bush dengan kasut?...Cuba anda fikirkan.

Dia telah dikurniakan akal untuk berfikir tetapi telah meyalahgunakan fungsi akal sebagai seorang pemimpin.

Kita sudah sedia maklum dengan kegagalan pemerintahan Bush sepanjang memimpin Amerika, ini sudah cukup terbukti lagi bersuluh dengan kezaliman dan kekejaman yang dipamerkan melalui tindakan pencerobohan pihak Amerika ke atas Iraq dan banyak lagi

Tindakan Zaidi membaling kasut ke arah Bush membawa mesej jelas walaupun Bush pura-pura tidak memahaminya.

Rata-rata dunia Arab mengalu-alukan tindakan Zaidi dengan serangan berkenaan walaupun dari segi peraturan kerjayanya sebagai wartawan memang cukup menyalahi dan melawan arus.

Akhbar Jordan, Al-Ghad mengalu-alukan tindakan wartawan itu.

“Membaling kasut ke arah Bush adalah kucupan selamat tinggal terbaik. Ia mencerminkan betapa bencinya orang Iraq dan Arab terhadap Bush….Beliau adalah pemerintah kuku besi dan mendapat balasan mengaibkan di atas perbuatannya membawa kemusnahan dan kesengsaraan kepada berjuta orang di seluruh dunia.”

Mungkin itulah ucapan yang terbaik mengiringi Bush yang bermaksud ‘semak samun’ sesuai dengan apa yang telah disumbangkan kepada masyarakat dunia. Akibatnya beginilah padahnya. Cuba anda bayangkan anda berada di pihak Bush, bagaimanakah perasaan anda?sudah tentu tidak ada arahnya. Na’uzubillah min zalik. Wallhua’lam.

No comments:

Post a Comment